Śladami
Kopernika
Projekt
edukacyjny
Projekt „Śladami Kopernika” jest
eksperymentem, w którym opuszczamy system lekcyjno-przedmiotowy, zacieramy sztywny podział na przedmioty szkolne i
proponujemy Uczniom interdyscyplinarne zgłębienie określonego tematu w oparciu
o wiele dziedzin naraz, czyli holistyczne podejście do konkretnych zagadnień,
zjawisk tak, by wiedza bardziej się ze sobą „zazębiała" , a najlepiej, by
to wszystko „zazębiało się” po angielsku, bo jednym z głównych założeń projektu jest rozwijanie
umiejętności korzystania z języka
angielskiego. Bardzo ważne jest także kształcenie tzw. „miękkich
kompetencji", jak działanie w grupie, współpraca, kreatywność. Osoba Mikołaja
Kopernika - jednej z istotniejszych postaci w dziejach ludzkości – jest według
nas doskonałym pretekstem, by zaprosić Uczniów do pogłębiania wiedzy z różnych
dziedzin zgodnie z ich zainteresowaniami, ćwiczenia umiejętności i nabywania kompetencji
zgodnie z ich potrzebami. Mamy też nadzieję, że praca w małych grupach pozwoli
każdemu poznać jego mocne strony i da szanse na zaprezentowanie ich. W tej formule
każdy może rozwinąć się tak, jak zechce, jedynymi ograniczeniami są: czas i sam
Uczeń.
W naszym projekcie Nauczyciel
towarzyszy Uczniom, stwarza warunki, proponuje kierunki, pomaga zorganizować
pracę, wskazuje na możliwości rozwiązań, dba o bezpieczeństwo i
komfort pracy, wspiera w pokonywaniu trudności ale nie podaje gotowych
rozwiązań, nie ocenia, nie dokonuje wyborów, nie narzuca rozwiązań.
Cele projektu „Śladami Kopernika”
Uczeń biorący udział w projekcie:
·
określa cele działania, formułuje problemy,
·
uzasadnia swoje stanowisko, przedstawia odpowiednie
argumenty
·
planuje i organizuje pracę zarówno własną
jak i grupy,
·
korzysta z rozmaitych źródeł informacji i wybiera
materiały zgodnie z opracowywanym tematem,
·
łączy treści z różnych dziedzin dotyczące
wybranego tematu,
·
rozwiązuje pojawiające się problemy,
·
rozwija swoją wyobraźnię, jest kreatywny,
·
jest zaangażowany,
·
komunikuje się, słucha innych uczestników,
·
oceniania pracę własną i modyfikuje
planowane działania w związku z tą oceną,
·
prezentuje efekty pracy własnej i grupy,
·
rozwija znajomość języka angielskiego
na każdym etapie.